Podcast · Jun 24, 2024 · Auteur: Ben Labay
In een interview met Ben Labay deelde ik mijn ervaringen met het implementeren van een 'Center of Excellence'-achtig Gilde voor experimenten en optimalisatie binnen een dynamische organisatie. We bespraken mijn achtergrond in optimalisatie en design, en de uitdagingen die ik tegenkwam bij Beerwolf, een dochteronderneming van Heineken.
Ben Labay is Managing Director van Speero by CXL en een expert op het gebied van experimenten, onderzoek en customer experience. Met vaardigheden in onderzoek, data-analyse, sales, spreken in het openbaar en klantrelaties, beweegt Ben zich moeiteloos in B2B, e-commerce, UX en digitale marketing. Hij heeft ook twee diploma's in Evolutionair Gedrag en Conservation Research Science, wat zijn unieke expertise in resource management aantoont. Ben verkent de dynamische kruising tussen onderzoek en experimenten, waar bedrijven snelle feedbackloops gebruiken om te floreren en zich aan te passen in veranderende markten.
Centraal in ons gesprek stond de wens om de voordelen van experimenteren buiten het UX-team te brengen en een cultuur van communicatie en samenwerking in het hele bedrijf te bevorderen. We bespraken de overgang van een gecentraliseerd UX-team naar een gildestructuur, waarbij UX-onderzoekers en -designers werden ingebed in verschillende productteams.
Cruciaal in deze transformatie was het opzetten van regelmatige meetings, het implementeren van OKR's (Objective Key Results) en een strategische focus op kwaliteitsverbetering. Deze mechanismen zorgden voor samenhang en standaardisatie tussen de verschillende teams, wat een uniforme aanpak van experimenten garandeerde.
Betrokkenheid van het leiderschap speelde een belangrijke rol, waarbij de bedrijfsstrategie zorgvuldig moest worden afgestemd op de doelen van de experimenten. Het interview bood inzicht in de verschuiving in metrics en verantwoordelijkheid, en benadrukte hoe belangrijk het is om de visie van het bedrijf af te stemmen op customer experience en conversiepercentages.
De kern van de discussie was het creëren van een ecosysteem dat experimenten stimuleert. Dit betekende actieve deelname van meerdere teams en afdelingen, die samenwerkten aan het optimaliseren van de customer experience.
Het interview is een uitgebreide verkenning van Centers of Excellence, UX-design en de relatie tussen experimenten en organisatiedynamiek. Voor een dieper inzicht in deze concepten, bekijk het volledige interview. Het is een reis naar de kern van excellentie in experimenteren en optimalisatie.