TUXAS

De ideale productoverzichtspagina


Deel 2: De juiste benadering van je doelgroep

Om terug te gaan naar de essentie van een goede overzichtspagina moet niet alleen gekeken worden naar het type producten, maar ook naar de doelgroep. Hoe moet je de doelgroep benaderen? Dit gaat dus verder dan de manier waarop je de producten presenteert. Het gaat omeen stukje gebruiksvriendelijkheid en branding. We kunnen hierin onderscheid maken tussen Usability design, User Experience Design en Persuasive design.


Usability Design

Usability Design is volledig gericht op de gebruiksvriendelijkheid en hoe gemakkelijk het is voor de gebruiker om op de website te navigeren en zijn/haar doel te bereiken. Zijn de interactiepatronen vergelijkbaar met andere sites die de gebruiker bezoekt? Zijn alle links bijvoorbeeld onderlijnd of blauw? Is het hoofdmenu gemakkelijk te gebruiken en kunnen gebruikers producten gemakkelijk aan het winkelmandje  TOEVOEGEN


User Experience Design

User Experience Design bevindt zich ten opzichte van Usability Design op een heel ander niveau. Hierbij wordt gekeken naar de ervaring en de wilskracht van de gebruiker.

  • Wat verwacht de gebruiker en hoe kunnen we dat overtreffen?
  • Waarmee overtuig je de gebruiker op de site?
  • Hoe zorg je dat de gebruiker het product daadwerkelijk via jouw website aanschaft?

Doordat veel sites dezelfde doelgroep benaderen met vergelijkbare producten, werkt een uniek User Experience Design nauw samen met het imago van je bedrijf. Het goed profileren van je bedrijf of website heet branding. De ervaring op de site moet hier perfect op aansluiten. Bij branding wordt er gekeken naar hoe je bedrijf en de website overeenkomst bij de doelgroep.


PERSUASIVE DESIGN
Om de gebruiker een extra steuntje in de rug te geven zodat hij een aankoop gaat doen, kun je veel andere technieken toepassen. Een voorbeeld daarvan is het Persuasive Design. Simpel gezegd kun je met een Persuasive Design iemands gedrag en/of houding beïnvloeden.

Denk bijvoorbeeld aan het creëren van schaarste of urgentie door ‘Nog drie op voorraad’ bij een product te plaatsen of de tekst ‘Alleen komende zaterdag’ te tonen bij een actie. Bij een Persuasive Design kun je denken aan de volgende dingen waarop we dieper ingaan bij stap 3:


1. Waarom hier?
Toon labels, keurmerken en acties of de unieke eigenschappen van de website / het bedrijf.

2. Wat krijg ik?
Toon acties, keurmerken of unieke eigenschappen van de producten.

3. Social proof?
Toon beoordelingen, waarderingen of reviews. Wat doen anderen?

4. Waarom nu?
Toon een beperkte voorraad, het aantal bezoekers dat het product bekijkt of heeft gekocht en eventueel een verloopdatum.

Als UX designer voor Isatis Online Results ben ik betrokken geweest bij designs en optimalisaties van veel e-commerce pagina's. Waaronder ook Listing pages.