23 maart 2019

Om meer inhoud te geven aan deel 1 over lay-out en deel 2 over design, gaan we de informatie van 15 Nederlandse ecommerce websites onder de loep nemen.

Elke type product heeft verschillende eigenschappen en prioriteiten. Ik heb 4 producttypen binnen verschillende branches vergeleken om zo duidelijke verschillen aan te tonen in prioriteit van informatie. Hieronder vallen ook de drie best lopende branches in de Nederlandse markt. Het gaat om de branches kleding, reizen en tickets, huishoudelijke artikelen en soft- en hardware.

De volgende sites zijn vergeleken: *Primark heeft op dit moment nog geen webshop. Wel hebben we deze winkel in het overzicht meegenomen omdat het een interessante doelgroep heeft en de website duidelijk is ingericht.

De informatie en functionaliteiten

In het schema hieronder kun je zien welke informatie er nodig is om je bezoeker goed te informeren en welke functionaliteiten de overzichtspagina idealiter zal bevatten.

Eigenschappen Kleding Tickets en reizen Huishoudelijk Soft- en hardware
Informatie
  1. Foto
  2. Merk
  3. Prijs
  4. Korting
  5. Kleur
  1. Datum (van-tot) + Tijd
  2. Foto / Video
  3. Titel
  4. Beoordelingen (aantal + cijfer)
  5. Locatie
  6. Eigenschappen ( logies + vervoer + excursies)
  7. Prijs
  8. Actie/korting
  9. Verloop (x verkocht / x over)
  10. Waardering
  11. Aantal bekijkers
  1. Foto
  2. Naam
  3. Merk
  4. Prijs
  5. Korting / Actie
  6. Beoordeling
  7. Levertijd / Voorraad
  1. Foto
  2. Naam
  3. Merk
  4. Prijs
  5. Korting /
  6. Beoordeling
  7. Technische eigenschap
  8. Energielabel
  9. Garantie
Functies
  1. Bekijken
  2. Toevoegen
  3. Favoriet
  1. Bekijken / VR
  2. Boeken
  3. Favoriet
  4. Vergelijken
  1. Bekijken
  2. Toevoegen
  3. Favoriet
  4. Vergelijken
  1. Bekijken
  2. Toevoegen
  3. Favoriet
  4. Vergelijken

Los van de informatie en functionaliteiten is het uiteraard van belang op welke manier je deze informatie presenteert. Eerder hadden we het over branding. Bij branding wordt duidelijk hoe het bedrijf en de website zich moet profileren. Ook gaat het erom hoe je op de website met je bezoekers communiceert. Lees dat in het laatste deel van deze reeks over de ideale productoverzichtspagina..

Deel 2: De juiste benadering van je doelgroep Deel 4: Ontwerpen op basis van branding en doelgroep

Bronnen:

Lees ook

De ideale productoverzichtspagina Deel 4: Design van productitems per productcategorie

26 maart 2019

Los van de informatie en functionaliteiten is het uiteraard van belang op welke manier je deze informatie presenteert. In dit deel hebben we het over de presentatie en communicatie van de producten.

De ideale productoverzichtspagina - Deel 1: Product list or grid

20 maart 2019

Stel, je bent op zoek naar een digitale camera. Je gaat verschillende websites af en bekijkt het aanbod. Welke camera’s hebben een wifiverbinding? Wat is de kwaliteit van de lens? In één overzicht wil je zien waar je aan toe bent, de zoektocht duurt immers al lang genoeg. Uiteindelijk bestel je de camera bij die ene webshop die betrouwbaarheid uitstraalt en je er zeker van bent dat je krijgt wat je ziet.

Meer weten?

Stuur je vraag per e-mail of bel naar

06 5197 1279

LinkedIn van Tim Thijsse Twitter van Tim Thijsse
Google Analytics Axure Hotjar Visual Website Optimizer
Google+
TUXAS | Polsehof 36 | 6681jb | Bemmel | KvK 69656207 | 0651971279 | email