20 maart 2019

Een goede productpagina is van levensbelang. Daarom moet niet alleen gekeken worden naar de presentatie van producten, maar ook naar de doelgroep en branding. Het gaat om de juiste verhouding tussen Usability design, User Experience Design en Persuasive design.

Usability Design

Usability Design is volledig gericht op de gebruiksvriendelijkheid en hoe gemakkelijk het is voor de gebruiker om op de website te navigeren en zijn/haar doel te bereiken. Zijn de interactiepatronen vergelijkbaar met andere sites die de gebruiker bezoekt? Zijn alle links bijvoorbeeld onderlijnd of blauw? Is het hoofdmenu gemakkelijk te gebruiken en kunnen gebruikers producten gemakkelijk aan het winkelmandje Toevoegen?

User-Experience Design

User-Experience Design bevindt zich ten opzichte van Usability Design op een heel ander niveau. Hierbij wordt gekeken naar de ervaring en de wilskracht van de gebruiker.

  1. Wat verwacht de gebruiker en hoe kunnen we dat overtreffen?
  2. Waarmee overtuig je de gebruiker op de site?
  3. Hoe zorg je dat de gebruiker het product daadwerkelijk via jouw website aanschaft?

Doordat veel sites dezelfde doelgroep benaderen met vergelijkbare producten werkt een uniek user-experience design nauw samen met het imago van je bedrijf. Het goed profileren van je bedrijf of website heet branding. Bij branding wordt gekeken naar hoe je bedrijf en de website overkomt bij de doelgroep. Hoe bekend is je merk? Hoe graag wil een gebruiker onderdeel zijn van je merk? Hoe ervaart de gebruiker je merk? Waarmee overtuig je de gebruiker op de site? Hoe zorg je dat de gebruiker het product daadwerkelijk via jouw website aanschaft? De ervaring op de site moet hier perfect op aansluiten.

Persuasive Design

Om de gebruiker een extra steuntje in de rug te geven zodat hij een aankoop gaat doen, kun je veel andere technieken toepassen. Een voorbeeld daarvan is het Persuasive Design. Simpel gezegd kun je met een Persuasive Design iemands gedrag en/of houding beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van schaarste of urgentie door ‘Nog drie op voorraad’ bij een product te plaatsen of de tekst ‘Alleen komende zaterdag’ te tonen bij een actie. Bij een Persuasive Design kun je denken aan de volgende dingen waarop we dieper ingaan bij Deel 3 en Deel 4.

  1. Waarom hier? Toon labels, keurmerken en acties of de unieke eigenschappen van de website / het bedrijf.
  2. Wat krijg ik? Toon acties, keurmerken of unieke eigenschappen van de producten.
  3. Social proof? Toon beoordelingen, waarderingen of reviews. Wat doen anderen?
  4. Waarom nu? Toon een beperkte voorraad, het aantal bezoekers dat het product bekijkt of heeft gekocht en eventueel een verloopdatum.

Deel 1: Product list or grid? Deel 3: De juiste inhoud bij het juiste product

Bronnen:

Lees ook

De ideale productoverzichtspagina Deel 3: De juiste inhoud bij het juiste product

24 maart 2019

Elke type product heeft verschillende eigenschappen en prioriteiten. We hebben 4 producttypen binnen verschillende branches vergeleken om zo duidelijke verschillen aan te tonen in prioriteit van informatie. Hieronder vallen ook de drie best lopende branches in de Nederlandse markt. Het gaat om de branches kleding, reizen en tickets, huishoudelijke artikelen en soft- en hardware.

De ideale productoverzichtspagina - Deel 1: Product list or grid

20 maart 2019

Stel, je bent op zoek naar een digitale camera. Je gaat verschillende websites af en bekijkt het aanbod. Welke camera’s hebben een wifiverbinding? Wat is de kwaliteit van de lens? In één overzicht wil je zien waar je aan toe bent, de zoektocht duurt immers al lang genoeg. Uiteindelijk bestel je de camera bij die ene webshop die betrouwbaarheid uitstraalt en je er zeker van bent dat je krijgt wat je ziet.

Meer weten?

Stuur je vraag per e-mail of bel naar

06 5197 1279

LinkedIn van Tim Thijsse Twitter van Tim Thijsse
Google Analytics Axure Hotjar Visual Website Optimizer
Google+
TUXAS | Polsehof 36 | 6681jb | Bemmel | KvK 69656207 | 0651971279 | email